Møbler

Virksomhed og kontormøbler i egen bolig

virksomhed og kontormoebler bolig

Flere virksomheder har kontor i hjemmet.
Få styr på reglerne og gode ideer til kontormøbler.

Driver du virksomhed derhjemme? Markedet for nye iværksættere er siden 2012 vokset eksplosivt og som nystartet, er det oftere reglen end undtagelsen, at der er økonomiske begrænsninger når det kommer til drift og muligheder i opstartsfasen. Mange vælger derfor af gode grunde, at drive virksomheden fra eget hjem, med eget kontor og kontormøbler som vi kender dem fra arbejdspladsen. Men selvom der i forvejen er mange ting man skal klare, findes der også regler og love som man skal være opmærksom på. Dette gælder både regler i forhold til indretning, SKAT, skiltning m.v., hvorfor de er vigtige at få på plads fra start.

At drive virksomhed derhjemme

Der findes i forvejen rigtig mange regler på området og arbejdsmarkedet er i konstant forandring. Idag er det forholdsvis nemt og billigt at starte en virksomhed og indrette med kontor. Hvor man før i tiden måtte indskyde en større kapital, kan det idag gøres for blot 1 kr., hvilket bl.a. er én af årsagerne til at der er kommet så mange nye virksomheder til i Danmark. Idag findes der rundt regnet 150.000 enkeltmandsvirksomheder, der er den mest udbredte virksomhedsform herhjemme.

En af de helt store fordele ved at have arbejdsplads derhjemme er, at det billigt og man for næsten ingen penge kan indrette sig med gode kontormøbler, computer, telefon og man kan f.eks. slippe for bil og benzinudgifter. Er man momsregisteret kan man også fratrække momsen på sine varekøb, eksempelvis på kontorstole til hjemmekontoret eller andre varer og ydelser, sålænge det er i virksomheds-regi. Faktisk kan det gøres ganske ukompliceret hvis blot man sætter sig ind i de mest generelle regler på området.

Hvem må drive erhverv og have kontor i hjemmet?

Reglen er her, at man har ret til at drive erhverv og have et kontor med erhvervsmæssige kontormøbler derhjemme, hvis man undgår at støje, forurene eller genere naboerne. Derudover kan der selvfølgelig være særlige regler for det område hvor man bor i, som man også skal være opmærksom på. Bor man til leje skal man have tilladelse af din udlejer til at drive erhverv fra boligen. Ejer man en ejerlejlighed eller andelsbolig, bør man informere sin ejerforening om ens erhverv, og om det er iorden at drive virksomhed i boligen.

I forhold til indretning af virksomhed i sin bolig er det vigtigt at overveje, om man regner med at få ansatte indenfor den nærmeste fremtid, eller man ønsker at drive forretningen på egen hånd. Er det blot dig selv, er det hovedsageligt de samme boligregler der gør sig gældende. Ansætter du derimod medarbejdere, er der flere ting som skal igennem en arbejdspladsvurdering. Dette skal sikre at der ikke findes farlige kontormøbler eller f.eks. trapper, og i såfald skal disse udbedes så de opfylder kravene for bygningsreglementet. Har du kun et par ansatte, er det iorden at benytte boligens toilet og køkken, der er ikke behov eller krav for at medarbejderne skal have deres eget.

I forhold til skiltning og parkering er det vigtigt at du tjekker op med kommunen for hvad der er tilladt. F.eks. må der gerne bruges henvisningskilte til virksomheden men det er vigtigt at undersøge de lokale regler og snakke med kommunens tekniske forvalgning, om hvad der præcist er tilladt i området. Det samme gælder for parkeringspladser hvor du skal snakke med kommunen, der skal forholde sig til at du har behov for kunder og evt. ansatte. Det i visse tilfælde også muligt at få etableret ekstra parkeringspladser på ens egen grund.

Indretning med kontormøbler

Behovet for kontormøbler varierer meget fra erhverv til erhverv. Arbejder man med serviceydelser kan man ofte nøjes med et hæve sænkebord, en kontorstol, et par arkivskabe og diverse kontorartikler pr. medarbejder. Er man flere medarbejdere, kan man med fordel tage kontakt til en konforsyning der både kan rådgive om valg af møbler, indretning af kontormiljøer og samtidig kan man ofte få et godt tilbud. Husk på at markedet for kontormøbler er stort, hvorfor der også er stor konkurrence på bl.a. priser. Når det kommer til kontorindretning, kan man finde flere bøger på området, der giver god inspiration og tips til design, eller man kan tage ned til den lokale møbelforhandler og rent faktisk prøve møblerne før man køber. Det er dog ofte billigst at købe online i en webshop, da omkostningen for leverandøren her er begrænset sammenlignet med de fysiske butikker.

Find inspiration til kontormøbler her

Del dette: